Velg riktige løpesko

Nyheter27/02/2019

Har du lyst til å komme i gang med løpetreningen denne våren, eller kanskje du rett og slett vil bytte ut løpeskoene som har gjort nytten sin gjennom vinteren? Her får du gode tips til hva du bør tenke på når du skal gå til innkjøp av nye løpesko.

Gode løpesko skal skåne kroppen din for slitasje og skader. I tillegg vil løpesko som passer føttene dine og underlaget de brukes på gi deg gode løpsopplevelser, dette gjelder uansett hvilket nivå du er på og hvilke ambisjoner du har med løpetreningen din.
I våre butikker på Gulskogen finner du et stort utvalg av løpesko, og vi har dyktige fageksperter som kan hjelpe deg med å finne riktige sko til deg og ditt bruk.

For å finne riktig sko til ditt behov er det viktig at du tar stilling til følgende:
- Hvor skal du løpe? Skal du løpe på mest asfalt trenger du sko med god demping, og skal du løpe i terrenget eller på grus, trenger du sko med godt grep og en slitesterk overflate. Skal du løpe på tredemølle, trenger du kanskje et par mengdesko til de roligere øktene og et par lettere intervallsko til hardøktene.
- Har du et nøytralt løpesteg eller over- eller underpronerer du? Vi kan hjelpe deg med å kartlegge dette og hjelpe deg med å finne riktige sko i forhold til løpesteget ditt.
- Ønsker du en sko med mye demping eller en sko med lavere såle som gir bedre kontakt med underlaget? Til de lengre løpeturene anbefales det ofte å bruke mengdesko med god demping, mens det til intervalløkter og konkurranser kan være hensiktsmessig med lettere sko.

Hva er det egentlig pronasjon?
Pronasjon: Begrepet beskriver hvordan foten beveger seg i det løpesteget avvikles.
Normalpronasjon: Isettet starter på utsiden av hælen, ruller fremover og avsluttes med stortåa. Foten beveger seg med andre ord naturlig litt innover i steget og absorberer på den måten støt fra underlaget.
Overpronasjon: Dersom du overpronerer betyr det at fotens innoverbevegelse er overdrevet slik at innsiden av foten faller innover når du lander på foten.
Underpronasjon (også kalt suppinasjon): Ved underpronasjon belastes foten mer langs ytterranden av fotsålen og foten faller mer utover i steget.


Andre smarte tips for en god løpsopplevelse:
- Husk gode løpesokker når du skal trene. Løpesokker transporterer bort fuktighet og fører dermed til bedre komfort samt mindre fare for gnagsår.
- Det er viktig å knytte løpeskoene godt. Bruk gjerne de to bakerste hullene slik at du får god ankelstøtte samtidig som du reduserer faren for friksjon.
- Bruk god tid til å finne riktig type løpesko og riktig størrelse. Ikke velg for trange løpesko. Husk at foten din kan hovne litt opp i løpet av en treningstur. I tillegg er det viktig at foten får bevege seg fritt og naturlig inne i skoen.

Av Gulskogen

Vis på kart

Åpningstider

10.00 - 21.00 (9.00-19.00)

Kontakt

66 97 10 05
Vis på kart

Åpningstider

Mandag-Torsdag 10 - 20, Fredag 10-19, lørdag 10-17  

Kontakt

32 88 33 77
Vis på kart

Åpningstider

10.00-21.00 (09.00-19.00)

Kontakt

32 89 41 91
Vis på kart

Åpningstider

10.00-21.00 (09.00-19.00)

Kontakt

24 08 42 65

Hjemmeside

Andre nyheter

#JustAsk

Vi svarer
innen en time
på vår facebookside

Still ditt spørsmål
Åpningstider

ORDINÆRE ÅPNINGSTIDER:
Mandag - Fredag 10.00 - 21.00
Lørdag 09.00 - 19.00

Phone : +47 32 21 19 50
> Kontakt oss

Top